18wrz/20

Program edukacyjny dla JST nt. współpracy z PES

Z inicjatywy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej realizowany jest ogólnopolski, kompleksowy program edukacyjny dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) i jednostek organizacyjnych JST, mający na celu zwiększenie liczby zlecanych/powierzanych przez JST usług społecznych użyteczności publicznej podmiotom ekonomii społecznej (PES).

W ramach programu edukacyjnego realizowane są 4-dniowe szkolenia (w formie zdalnej), profesjonalne doradztwo w wymiarze min. 5 godzin dla każdego JST oraz wizyty studyjne w PES na terenie danego województwa. Efektem udziału w programie jest wypracowanie dla każdego JST Planu zwiększenia liczby zlecanych usług społecznych użyteczności publicznej podmiotom ekonomii społecznej, obejmującego perspektywę co najmniej 1 roku budżetowego.

Po ukończeniu szkolenia JST otrzyma tytuł  „Koordynatora ds. współpracy z podmiotami ekonomii społecznej”.

Udział w programie przyniesie szereg następujących korzyści:

1.Uzyskanie przez pracowników JST aktualnej wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu identyfikowania możliwych do realizacji usług społecznych użyteczności publicznej we współpracy z PES, znajomości PES na terenie działania jednostki, stosowania odpowiednich trybów zlecania/ powierzania usług PES, umiejętności sporządzania planu zwiększania liczby zlecanych usług społecznych użyteczności publicznej;

2.Poznanie dobrych praktyk w zakresie zlecania usług społecznych użyteczności publicznej do realizacji podmiotom ekonomii społecznej przez JST, m.in. w następujących obszarach:

– odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od mieszkańców,

– utrzymanie, pielęgnacja i sprzątanie terenów zielonych, obiektów, ławek, placów zabaw, koszy na śmieci, boisk, itp.

– realizacja usług remontowo – budowlanych,

– prowadzenie działań rewitalizacyjnych,

– świadczenie usług opiekuńczych, pielęgnacyjnych, terapeutycznych dla osób starszych, samotnych, niesamodzielnych, osób z niepełnosprawnościami,

– realizacja imprez plenerowych, organizacja placów zabaw,

– realizacja działań edukacyjnych i aktywizacyjnych dla mieszkańców,

– świadczenie usług gastronomicznych, cateringu na rzecz mieszkańców.

3.Wzrost zatrudnienia osób bezrobotnych trwale korzystających ze świadczeń pomocy społecznej oraz wzrost wpływów z podatków z tytułu PIT i CIT. Udzielenie zamówienia bądź zlecenie usług do realizacji PES z terenu Państwa jednostki da możliwość zatrudnienia osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo do realizacji tychże usług. Niewątpliwie wpłynie to na zmniejszenie kosztów utrzymania przez samorząd osób bezrobotnych a jednocześnie zwiększy wpływy z podatków do budżetu JST;

4.Współpraca z PES stwarza  możliwość świadczenia szerokiego zakresu usług społecznych użyteczności publicznej, na rzecz mieszkańców. W programie edukacyjnym poznaje się model przedsiębiorstwa społecznego tworzonego przez samorządy, tj.: spółdzielnia socjalna osób prawnych, spółka z o.o. oraz przedstawimy przykłady dobrze prosperujących przedsiębiorstw społecznych założonych przez JST, świadczących usługi społeczne użyteczności publicznej, np. http://gminova.pl/o-spoldzielni/

5.Uzyskanie aktualnych informacji o możliwości pozyskania dodatkowych środków z dostępnych programów pomocowych na realizację usług społecznych użyteczności publicznej na rzecz mieszkańców, tj. minigrantów, dotacji, w obecnym okresie programowania oraz w nowej perspektywie finansowej 2021-2027.

W celu zapisania się do udziału w programie należy wypełnić, podpisać i odesłać do Biura projektu następujące dokumenty rekrutacyjne:

Formularz zgłoszeniowy.

Karta zgłoszenia oddelegowanego pracownika JST do udziału w projekcie.

Zaświadczenie o zatrudnieniu Uczestnika/Uczestniczki.

Oświadczenie JST o liczbie zleconych usług społecznych użyteczności publicznej.

Deklaracja o gotowości do zwiększenia liczby zleconych usług społecznych użyteczności publicznej.

Są one zamieszczone na stronie internetowej Projektu: http://www.pap.rzeszow.pl/projekty/jst/

Wypełnione, zeskanowane dokumenty należy przesłać mailem.

Poniżej kontakt:

Małgorzata Gdula Tel. 661-394-809, e-mail: mgdula@pap.rzeszow.pl

Pragniemy nadmienić, iż program edukacyjny dla JST realizowany jest w ramach projektu pn. „Nowa wiedza – zlecanie usług społecznych podmiotom ekonomii społecznej”, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Priorytet II „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”, Działanie 2.9 „Rozwój ekonomii społecznej”.

Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Realizatorem projektu jest: Caritas Archidiecezji Przemyskiej oraz Podkarpacka Akademia Przedsiębiorczości Katarzyna Podraza.

16wrz/20

Dobro – branie , czyli ES-edukacja w Urzędzie Miasta Poznania

Ładne Rzeczy – Pracownia Ekonomii Społecznej zaprasza  pracowników Urzędu Miasta Poznania do udziału w cyklu im dedykowanych wydarzeń, w celu zwiększenia widoczności ekonomii społecznej i oraz wiedzy o funkcjonowaniu przedsiębiorstw społecznych.

W tygodniu 21-25 września odbędą się  :

  • konkursy z nagrodami przygotowanymi przez PES,
  • publikacja artykułów dla urzędników o ES,
  • szkolenia, podczas których będzie mowa o klauzulach społecznych i przedstawione zostaną lokalne podmioty ekonomii społecznej oraz ich oferta.

Wydarzeniem kulminacyjnym będzie Kiermasz Społeczny Dobro-branie, który będzie miał miejsce w piątek 25 września, w godz. 12-18,  na dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania przy placu Kolegiackim, dostępny zarówno dla urzędników, jak i mieszkańców miasta.

Przedsięwzięcie organizowane  jest w ramach projektu Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarnej realizowanego przez Fundację Pomocy Wzajemnej Barka oraz Miasto Poznań.

15wrz/20

Konkurs na najlepiej zarządzaną organizację

W imieniu organizatora – Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie promującym najlepsze praktyki zarządzania organizacją pozarządową.

Dobry model zarządzania to wartość, która pozwala organizacji reagować na zmiany, pokonać wyzwania, pozyskiwać źródła dochodu i zapewnić trwałość rozwoju w sposób zrównoważony. Cechuje go sprawna organizacja wewnętrzna oraz skuteczny sposób komunikacji i integracji wokół wspólnych celów i wartości.

Celem konkursu jest promocja dobrych praktyk w zakresie zarządzania organizacjami pozarządowymi oraz wyróżnienie najlepszych podmiotów. Laureaci konkursu otrzymają nagrody ufundowane przez Fundację im. Ernsta-Bernda Blümle. Wyróżnione organizacje pozarządowe będziemy rekomendować do współpracy z przedsiębiorstwami zrzeszonymi w Klubie Partnera Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jako Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu wspieramy doskonalenie podmiotów sektora pozarządowego, opierając się na najlepszych standardach zarządzania organizacjami pozarządowymi w Szwajcarii.

Wypełnione kwestionariusze samooceny, wraz ze zgłoszeniem należy przesyłać poprzez formularz online do którego link został podany niżej, do dnia 30.09.2020 roku.

Można także odesłać kwestionariusz samooceny lub/i kartę zgłoszenia mailowo na adres  zespol.ngo@ue.poznan.pl

Kolejnym etapem konkursu będzie wizyta przedstawiciela Komisji Konkursowej w wytypowanych do drugiego etapu organizacjach w celu wyłonienia laureatów.

Ewentualne pytania prosimy kierować do: zespol.ngo@ue.poznan.pl lub telefonicznie: 61 854 37 21

Szczegółowe informacje, w tym regulamin, na stronie: https://ue.poznan.pl/pl/studenci,c172/komunikaty,c1330/konkurs-na-najlepiej-zarzadzana-organizacje-pozarzadowa-w,a95180.html?fbclid=IwAR0OyjrC2Zjz9NbXAM6eb2aCWOB9wKJ7gZ5D2OZutlrRra3X2y-JfVH3dnw

Kwestionariusz:

https://forms.gle/RuKo8QDFwNBCyCi97

Kalendarium:

01.09.2020 – ogłoszenie konkursu i naboru wniosków

30.09.2020 – termin nadsyłania kompletnych zgłoszeń do konkursu

15.10.2020 – wyniki I etapu konkursu i publikacja 10 organizacji pozarządowych, zakwalifikowanych do II etapu konkursu

do 15.11.2020 – zakończenie wizyt w max. 10 organizacjach pozarządowych, finalistów konkursu

do 15 grudnia 2020 – rozstrzygnięcie konkursu; gala finalistów konkursu i ogłoszenie wyników podczas konferencji organizacji pozarządowych

Karta zgłoszeniowa do konkursu NGO-1

15wrz/20

Konferencja Social Economy without Borders

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w  konferencji online „Social Economy without Borders” w  poniedziałek 21 września 2020 r. od godziny 10:00 do 15:00 organizowanej przez Fundację Pomocy Wzajemnej Barka. Podczas konferencji razem z gośćmi z Czech, Węgier i Macedonii Północnej porównamy stan ekonomii społecznej w krajach Wyszehradzkich. Naświetlimy też zmiany w polskiej ustawie o zamówieniach publicznych, gdzie można zastosować zamówienie z klauzulą społeczną lub zamówienie zastrzeżone tylko do przedsiębiorstw społecznych.

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji jako słuchacz/ka , prosimy o zarejestrowanie się pod adresem konferencja@barka.org.pl do czwartku 17 września 2020 r. Z tego adresu wyślemy Państwu link do spotkania, które odbędzie się poprzez platformę ZOOM.

Konferencja będzie tłumaczona na język polski i angielski. Program w załączniku

Fot. Serwis Unsplash

konferencja 21.09.2020 program polski

09wrz/20

Konkurs Inicjatory

Zapraszamy do udziału w tegorocznej edycji konkursu INICJATORY, realizowanego przez Miasto Poznań.

Zachęcamy do pokazania, zaprezentowania swojej działalności realizowanej w roku 2019, a Urząd Miasta Poznania ją wypromuje i nagrodzi!

Organizatorzy  Na zgłoszenia czekają do 17 września 2020.

Tytuł i Nagrody będą przyznane w kategoriach:

 

1) Inicjator Roku – 8.000,00 zł;

2) Inicjator Wspierający – 4.000,00 zł;

3) Inicjator Aktywizujący- 4.000,00 zł;

4) Inicjator Nowatorski – 4.000,00 zł;

5) Inicjator Mieszkańców – 5.000,00 zł.

Pytania prosimy kierować do:

61 878 57 34 Krzysztof Napierała

61 878 58 52 Mateusz Kalinowski

61 878 42 36 Ewa Jańczak

Zalacznik_nr_1_Regulamin konkursu

Zalacznik_nr_2_Formularz zgłoszeniowy (1)

03wrz/20

Edukacja i ekonomia społeczna

1 września uczniowie wrócili do szkoły w trudnej sytuacji obostrzeń związanych z pandemią. Edukacja w tych okolicznościach wymagać będzie więcej starań, ale jednocześnie może będzie czymś cenniejszym dla uczniów. Nie każdy wie, że wiele przedsiębiorstw społecznych subregionu poznańskiego zajmuje się właśnie edukacją. Fundacja Edukacja Demokratyczna Horyzont prowadzi w Poznaniu przedszkole i szkołę demokratyczną. Stowarzyszenie Kolektyw Edukacyjny prowadzi przedszkole domowo-leśne  „Na Bosaka”, a od tego roku Szkołę Demokratyczną „Gromada” w formie warsztatów edukacyjnych z zakresu rozwijania kompetencji społecznych i uczenia się z własnej woli dla dzieci z edukacji domowej. Spółdzielnia Socjalna Anima prowadzi Żłobek Wesołe Koziołki, a Fundacja Supersprawni integracyjne żłobek i przedszkole. Oprócz tego przedsiębiorstwa społeczne prowadzą działania edukacyjne w formie warsztatów artystycznych. Spółdzielnia Socjalna Pracowania Artzagroda nauczy decoupagu, ceramiki i malowania, Spółdzielnia Znajome robienia makramy i szydełkowania, Beatit Sp. z o.o. nauczy gry na perkusji. Natomiast Spółdzielnia Fiord Team nauczy obchodzenia się z końmi, a Fundacja Akceptacja zasad pierwszej  pomocy.

Na zdjęciu: zajęcia w Szkole Demokratycznej Horyzont w Poznaniu.

03wrz/20

VIII nabór wniosków o dotacje na nowe miejsca pracy

Szanowni Państwo,

Zapraszamy do złożenia wniosków o dotacje na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych do 05.10.2020 r.

Wnioski wraz z załącznikami można składać osobiście w biurze WCES lub przesłać pocztą na adres:

Fundacja Pomocy Wzajemnej Barka
ul. Św. Wincentego 6/9
61-003 Poznań

Formularze można pobrać z zakładki „Baza wiedzy, Pobierz”.

27sie/20

Ulotki z IGI-ART

Przedsiębiorstwo społeczne Fundacja IGI-Art rozwija się w szybkim tempie. Żeby jeszcze lepiej dotrzeć do potencjalnych klientów z informacją – Fundacja wyprodukowała właśnie dwie ulotki. Treść i obrazki mówią wszystko o  ofercie.